واحد آموزش و ارتقاء سلامت همگانی

 

سوپروایزر آموزش سلامت :حدیث کوگانی نزاد

کارشناس آموزش به بیمار :رضوان سلکی 

سیاست های کلی آموزش به بیمار
مقدمه 
مرکز آموزشی درمانی شهید رحیمی خرم آباد به منظور ارتقاء سطح کیفی خدمات و افزایش آگاهی بیماران مربوط با بیماری خود، نحوه درمان، عوامل تشدید کننده بیماری، تغذیه و اقدامات خودمراقبتی در راستای اجرای استانداردهای اعتباربخشی اقدام به ارائه آموزش های لازم در حیطه ی سلامت جسم، روان، بهداشت و خودمراقبتی نموده است.  بدین ترتیب سیاست های کلی آموزش به بیمار، همراه و جامعه که بر اساس سیاست های کلی بیمارستان و سنجه های اعتباربخشی استخراج شده است ابلاغ می شود.                          
اهداف 
• افزایش رضایتمندی 
• کاهش اضطراب 
• کاهش دوره بستری 
• کاهش موارد مراجعات مکرر 
• کاهش هزینه های درمان 
• بهبود کیفیت زندگی بیمار 
• کاهش بروز عوارض 
• افزایش توانمندی در برنامه خودمراقبتی 
• افزایش کیفیت خدمات بالینی 
 
هدف نهایی: کمک به بیمار به منظور یادگیری برنامه مراقبت از خود و پذیرش مسئولیت در زمینه سلامت خود 
 
سیاست های کلی آموزش به بیمار و همراه و ارتقاء سلامت جامعه 
1- مدیریت هدفمندآموزش ها برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری 
2- تامین نیازهای آموزشی بیماران به منظور ارتقا کیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خود مراقبتی 
3- مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه 
 
1-مدیریت هدفمندآموزش ها برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری 
• نیاز سنجی آموزشی سالانه بیماران و همراهان در کلیه بخش ها با توجه به نوع فعالیت تخصصی و سطوح دانش گیرندگان خدمت و مراقبت های پرستاری، شناسایی شده و اولویت بندی شود. 
• تشکیل کارگروه بیمارستانی هر سه ماه یکبار  و درون بخشی هر ماه یکبار  
• برنامه ریزی در جهت تهیه محتواهای آموزشی معتبر و استاندارد متناسب با نیازسنجی انجام شده و اولویت های خاص 
• نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی بیماران در بخش 
• ارزیابی اثربخشی آموزش های ارائه شده به بیماران )هر ماه( با استفاده از روش های استاندارد 
• ارائه گزارش نتایج سنجش اثربخشی آموزش های ارائه شده به کارگروه بیمارستانی و بخش های درگیر 
• اجرای برنامه های اصلاحی تدوین شده و بررسی مجدد اثر بخشی اقدامات اصلاحی انجام شده 
• پیش بینی منایع مالی و تسهیلات آموزشی مورد نیاز بخش و پیشنهاد آن به کارگروه بیمارستانی 
• پایش و بازبینی مستمر برنامه های آموزش به بیمار در جهت ارتقای کیفیت خدمات آموزش به بیمار در بخش 
• مشارکت در توانمند سازی آموزشی پرسنل در راستای پروتکل های آموزشی بیمار-ارتباط با بیمار با واحدهای آموزش پرستاری و کارکنان 
• تامین اعتبار لازم جهت تهیه نیازهای آموزشی توسط مدیران ارشد سازمان 
• تدوین دستورالعمل آموزش خودمراقبتی به بیماران در بخش های بالینی 
• تدوین دستورالعمل خط مشی و روش مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه 
• باید مسئول آموزش همگانی بیماران در خصوص آموزش های سرطان، دیابت، خودمراقبتی و پرفشاری خون و هفته های سلامت برنامه های مصوب کارگروه را اجرا نماید. 
• باید واحد مراقبت در منزل در بیمارستان مشخص و مسئول مراقبت در منزل تعیین شود. 
• طبق راهنمای تعیین شده از طرف معاونت درمان دانشگاه در زمینه مراقبت در منزل باید فعالیت لازم را داشته باشد. 
دامنه کاربرد: ریاست یا مدیر بیمارستان، مدیر دفتر پرستاری، معاونت درمان، معاونت آموزشی، سوپروایزر آموزشی )آموزش به بیمار( ،واحد روابط عمومی، سمعی بصری، کلیه سرپرستاران و رابطین آموزش به بیمار 
 
2-تامین نیازهای آموزشی بیماران به منظور ارتقاء کیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی 
• باید رابطین فعال جهت آموزش به بیمار در کلیه واحدها تعیین شود. 
• نیازسنجی آموزشی سالانه بیماران و همراهان در کلیه بخش ها با توجه به نوع فعالیت تخصصی و سطوح دانش گیرندگان خدمت و مراقبت های پرستاری، شناسایی شده و با نظر کارگروه آموزشی بیمار متناسب با اولویت های مراقبتی باید تهیه شود. 
• نیازهای شناسایی شده بیماران به کارگروه بیمارستانی اعلام و پیگیری شود. 
• باید پرسنل پرستاری بر مبنای دستورالعمل آموزش خودمراقبتی نیازهای آموزشی بیمار را مشخص کرده و بر اساس نیازهای شناسایی شده، آموزش بدهند. 
• باید در بدو پذیرش و حین بستری بیمار، حداقل موارد آموزش خودمراقبتی توسط پرستاران به صورت چهره به چهره به بیمار یا همراه وی آموزش داده شده و در گزارش پرستاری ثبت شود. 
• باید از روش ها و رسانه های آموزشی مناسب برای آموزش موثرتر بیماران استفاده شود. )چهره به چهره، پمفلت، جزوات آموزشی ،فیلم ،کلاس های آموزشی و.(...  
• باید حداقل موارد آموزش حین ترخیص توسط پرستاران به صورت چهره به چهره به همراه بیمار آموزش داده شده و در دو برگه آموزش ترخیص ثبت شود و نسخه اصلی تحویل بیمار شود. 
• باید ارزیابی اثربخشی آموزش بیماران به صورت فصلی انجام شده و نتیجه ارزیابی را سوپروایزر آموزش به بیمار به کارگروه آموزش بیمار گزارش داده و برنامه بهبود کیفیت مصوب کارگروه را در بخش ها اجرا و بر اجرای آن ها نظارت نماید. 
• باید مسئولین واحدها نظارت مستمر و کارا بر ارائه آموزش به بیمار، ارزیابی و توانمندسازی پرسنل داشته باشند. 
• باید مشارکت مکفی در برنامه های ارتقا سلامت جامعه و کارکنان داشته باشند. 
دامنه کاربرد: کلیه کادر پرستاری 
 
3-مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه 
• باید مسئول آموزش همگانی بیماران در خصوص آموزش های سرطان، دیابت، خودمراقبتی و پرفشاری خون و هفته های سلامت برنامه های مصوب کارگروه را اجرا نماید. 
• تدوین دستورالعمل خط مشی و روش مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه در حد امکانات و منابع 
• مشارکت در برنامه های ارتقاء سلامت جامعه )بیماران، همراهان, عموم افراد جامعه و کارکنان( در روزهای مناسبتی سلامت مصوب کارگروه بیمارستانی آموزش به بیمار یا کارگروه زیرمجموعه آن نظیر کارگروه بانوان 
• تامین بودجه و اعتبارات لازم از طریق مصوبات کارگروه زیرمجموعه آن نظیر کارگروه بانوان 
دامنه کاربرد: ریاست یا مدیر بیمارستان، مدیر دفتر پرستاری، معاونت درمان، معاونت آموزشی، سوپروایزر آموزشی )آموزش به بیمار(، واحد روابط عمومی، سمعی بصری، واحد تغذیه، واحد رفاهی، خدمات نگهبانی، کارپردازی، کلیه سرپرستاران و رابطین آموزش به بیمار 
 
شرح وظایف کارشناس آموزش به بیمار 
• انجام نیازسنجی و تعیین اولویتهای آموزش به بیمار متناسب با هر گروه از بیمارانی که نیازمند آموزش خاص هستند. 
• تدوین طرح درس و برنامهریزی بر اساس نیازسنجی آموزشی: آموزشهای مربوط به سیر بیماری، نکات تشخیصی درمانی، پیشگیری از بیماری، پیشگیری و کنترل عوارض، نحوه مراقبت از بیمار، روشهای خودمدیریتی و خودمراقبتی در سلامت و بیماری، بازگشت به فعالیتهای روزمره، سازگاری و تطابق با بیماری، نوتوانی و توانبخشی، مراقبتهای دارویی، حفظ ایمنی بیمار و محافظت از مخاطرات را در برنامه آموزشی مدون طراحی و تدوین نمایند. 
• تهیه مطالب و رسانه آموزشی و کمک آموزشی شامل کتاب، جزوات، پمفلت و پوسترهای بهداشتی، فایلهای صوتی تصویری و نظایر آن 
• شناسایی و معرفی منابع و امکانات موجود و جدید و مدرن و تجهیزات و تسهیلات آموزشی به روز 
• برگزاری انواع جلسات آموزش انفرادی و گروهی از جمله چهره به چهره، جلسات مشاوره و پیگیری بیماران، بحث و آموزشهای گروهی، کنفرانس 
• تدوین برنامه عملیاتی واحد به صورت سالیانه 
• تهیه و تنظیم برنامههای اجرایی به صورت ماهیانه 
• تهیه ابزار مناسب جهت ارزیابی عملکرد و فعالیتهای آموزش سلامت 
• حضور فعال در کمیتههای آموزش به بیمار به عنوان دبیر کمیته 
  • گزارش پیشرفت برنامه به مقام مافوق
  • ارائه پیشنهاد بودجه به مدیریت پرستاری
  • تهیه و گزارش عملکرد مطابق با برنامه
  • شرکت در برنامههای مرتبط با آموزش به بیمار هماهنگی مدیرپرستاری
  • همکاری و هماهنگی با سوپروایزر بالینی، کنترل عفونت و آموزشی در امر آموزش 

 

راهنمای مراجعین بیمارستان

نوبت دهی بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد به چه صورت می باشد؟

سیستم نوبت دهی مرکزآموزشی درمانی شهید رحیمی  به منظور حفظ شأن مراجعین محترم تماما به صورت اینترنتی و تلفنی  است. سیستم نوبت دهی اینترنتی بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد با مراجعه به سایت   http://p24.lums.ac.ir/tcs امکان پذیر است. همچنین با تماس با شماره3155 به صورت تلفنی نوبت های خود را دریافت کنند.

ساعت ملاقات در مرکز آموزشی درمانی شهید رحیمی چگونه می باشد؟

بخش های ویژه :ملاقات محدود است

بخش های بستری :از ساعت 14  تا ساعت 16 

چه بخش های پاراکلینیک در مرکز آموزشی درمانی شهید رحیمی وجود دارد؟

 CCU - ICU - داخلی مردان - زنان - post CCU و قلب - جراحی چشم - غدد - جراحی عمومی - جراحی پلاستیك وENT - داخلی ریه - داخلی كبد و گوارش - نورولوژی - داخلی - نفرولوژی - اطفال - NICU و نوزادان - PICU - بخش داخلی جنرال - مسمومیت و سایكولوژی - ICU داخلی - هماتولوژی و انكولوژی - جراحی عروق - اورژانس بستری

چه بخش های بستری در مرکز آموزشی درمانی شهید رحیمی وجود دارد؟

درمانگاه ENT - درمانگاه چشم - درمانگاه قلب - درمانگاه نفرولوژی - درمانگاه داخلی - فوق تخصصی - داخلی ریه - درمانگاه عفونی - درمانگاه تغذیه - غدد - درمانگاه جراحی عمومی - نورولوژی ( داخلی اعصاب ) - طب فیزیكی - گوارش - درمانگاه اطفال - روان پزشكی - درمانگاه پوست - درمانگاه اورولوژی - درمانگاه زنان و زایمان - خون و انكولوژی - درمانگاه پزشك عمومی - جراحی مغز و اعصاب

چه بیمه هایی طرف قرارداد با مرکز آموزشی درمانی شهید رحیمی هستند؟

تأمين اجتماعي - نيروهاي  مسلح - كميته امداد - صداو سيما - شركت نفت - بانك صادرات و توسعه صادرات - بانك ملت - بانك سپه - بانك ملي - بانك كشاورزي - بانك تجارت - بيمه دي

offer
انتقادات
و
پیشنهادات